Uniek gevoel

Moedergevoelens vanaf de eerste dag, mama vanaf het moment dat je zwanger bent, of juist moeite met je moederrol en de daarbij horende gevoelens? Ik zelf ben echt een moeder die haar bestemming, haar doel van het leven heeft gevonden op het moment dat ik mijn dochter in mijn armen hield.

Hoe cliché het ook mag klinken, ik ben ‘schuldig’……SCHULDIG, GUILTY,COUPABLE….

Een wereld ging open, een wereld waarvan ik niet wist dat deze bestond, een wereld die zo intens is dat je het de keer op keer op keer wilt beleven en van wilt genieten.

Mijn roze wolk duurt voort, nu al 2,5 jaar lang lig ik heerlijk te dromen op deze mooie roze moederwolk. Ik draag geen roze bril, ook ik zie de moeders die deze roze wolk niet kunnen vinden of af en toe even kwijt raken maar ik vind het heerlijk en zit daardoor heerlijk in mijn velletje!

Het was voor mij dan ook echt niet moeilijk om de keuze te maken minder te gaan werken, van een volle, soms overvolle werkweek van 40 uur ging ik terug naar 24 uur en het bevalt me ontzettend goed. Zo heb ik heerlijk de tijd om van mijn kleine meid te genieten en ben ik er zelf ook om alle stapjes en ontdekkingstochten mee te maken.

Zelf voelde ik me ook weer helemaal kind, wat is het toch mooi om door de ogen van kinderen te kijken. De wereld is een hele grote speeltuin, alles is nieuw, mooi, leuk en groot! Elke dag valt er weer iets nieuws te ontdekken en elke dag is er weer iets waar je met volle teugen van kunt genieten. Waarom raken wij mensen dat eigenlijk kwijt, wanneer komt het besef dat je in een strak velletje moet zitten en je toch een gevoel van schaamte met je meedraagt? Waarom blijven we niet zo heerlijk uitbundig, zo genietend, zo schaamteloos en vol energie? Zelf sta ik mee te hupsen op K3, genieten we van vrouwtje theelepel op tv, zoeken we kabouters in het bos en verkleed ik me net zo ‘fout’ als mijn dochter dat doet en het zal me werkelijk een zorg zijn wie het ziet, ik heb nu het geweldige excuus dat ik een super moeder ben en heerlijk met mijn kind mee doe!

Dat gevoel van euforie op het moment dat we wisten dat er een kindje op komst was, het gevoel dat we onoverwinnelijk waren is bij ons echt blijven hangen, elke dag nog knijp ik stiekem mijn handen dicht en geniet en ben zo blij dat ik haar super mama mag zijn.

Moedergevoelens was voorheen voor mij een woord uit het woordenboek, een statisch iets wat niet vast te pakken viel, een omschrijving kon ik dan ook niet geven.

Maar vraag het me nu opnieuw en ik vertel, ik omschrijf, ik beeld uit en geniet van elke woord die ik noem, ik beleef het moedergevoel.

Het gevoel dat je nooit meer kwijt raakt, het gevoel dat je laat overstromen van trots, van liefde, van onoverwinnelijkheid, van vreugde, van warmte, van kleur aan je leven, het gevoel dat jou de moeder maakt die je wilt zijn, het mooiste gevoel dat er is, het unieke moedergevoel.

3 gedachtes over “Uniek gevoel

  1. Lieve Vanessa
    Wat heb het weer prachtig geschreven……. en ik denk dat je ook gelijk hebt, ik ken het gevoel niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen, en wat schittterend dat jullie zo genieten van jullie kleine meid, BLIJF GENIETEN, KOESTER HET…..
    Liefs
    Alida

Geef hier je reactie....Dat vind ik reuze leuk!

